U posljednjih godinu dana u industriji online igara, sa omasovljavanjem društvenih mreža, zavladala je prava zlatna groznica, svi žele dio vrlo primamljivog kolača mjerenog desetocifrenim sumama, pa zašto ne bi i vi? Ovdje ćemo se više posvetiti igrama baziranim na web pregledniku jer pružaju najveći profitni potencijal i omjer uloženo-dobijeno. Kao nekadašnji strastveni igrač tada megapopularnog OGame-a, a danas, u eRepublik žargonu rečeno, redovan “dvoklikaš” (pojam ću objasniti u nastavku) te odnedavno vrlo popularne online igre.

Da pređemo na stvar, za igru baziranu na pregledniku vam neće trebati mnogo, nešto poznavanja nekog server-side scripting jezika kao što je PHP ili ASP i rada sa bazama, nešto JavaScripta i AJAX-a su uvijek dobrodošli i znanje dovoljno da napravite vlastiti beta korisnički interfejs ili ukoliko vam je draže sve to prebaciti u Flash, nacrtati i JavaScript zamijeniti ActionScriptom ništa vas ne sprječava da to i učinite.

Razvoj bi se odvijao otprilike ovim redoslijedom:

  1. Planiranje scenarija – osnovna ideja i žanr igre, da li će to biti neka igra koja postoji u stvarnom životu kao što je npr. poker ili remi ili ciljate više i razviti ćete potpuno novi scenarij, ovo je faza kada je sve prepušteno vašoj mašti, ciljajte na to da napravite igru koju bi i vi sami vrlo rado svakodnevno igrali i budite sigurni da sve dobro definišete prije nego pređete na slijedeću fazu jer će vam ponovno vraćanje na ovu fazu nepotrebno oduzeti mnogo dragocjenog vremena. Dvije stvari je važno imati na umu tokom planiranja scenarija igre, u ovoj fazi nemojte razmišljati o monetizaciji i ukoliko ste dostigli fazu gdje se igra i vama počinje sviđati i ne možete da dočekate prvu igrivu alphu, ali vam i pored toga igra izgleda prejednostavno i mislite da morate dodati još stvari da bi bila interesantnija budućim igračima, nemojte dodavati više ništa, nego pređite na slijedeću fazu.
  2. Kodiranje osnovnog engina – iskodirajte osnovu igre, biblioteke funkcija same igre, ukoliko recimo pravite online kartašku igru Remi, definišiti prvo sam špil karata, iskodirajte pravila remija, nakon toga sistem bodovanja, također multiplayer mod i onda gradite dalje do granice koju ste postavili tokom planiranja scenarija. Kada mislite da imate gotov engine, napravite čisti HTML mockup igre da bi mogli malo da se igrate remija, usput čestitam jer ćete uskoro imati prvu alpha iteraciju. U ovoj fazi treba voditi računa da se ne dozvoli pretjerano deteljisanje, nego jednostavno treba iskodirat osnovu, ne sistem razmjene poruka, ne listu najboljih igrača cijele galaksije, jednostavno iskodirajte samu igru.
  3. Dizajn osnovnog korisničkog interfejsa – čestitam, vaš alpha release je funkcionalan i vaša igra radi, sada joj treba dati osnovno ruho da bi i obični smrtnici mogli da je igraju, znači za Remi vam treba grafički špil karata, nešto dugmića i da to sve uobličite u nešto ugodno za oko, da li ćete napraviti sto i fino posložiti karte zavisi od vašeg izbora, ali u ovoj fazi nemojte da se zamarate pravljenjem ljudi koji sjede jedan nasuprot drugom, namiguju, češkaju se i smiju jedan drugom, samo osnovni interfejs.
  4. Beta invites – došao je i taj dan, kada ste zadovoljni vašim interfejsom, pošaljite prve pozivnice za korištenje, pozovite par prijatelja na partiju online remija, i dajte im par pozivnica da i oni mogu pozvati svoje prijatelje, tako sve mora da krene. Što više razgovarajte sa igračima o iskustvu, šta im se sviđa a šta ne, i šta bi to željeli da vide u vašoj igri. Vrlo je poželjno da napravite i jednu kraću anketu recimo na Google Docs i da nudite svojim igračima da je popune nakon igre ukoliko su raspoloženi, to će vam mnogo pomoči u daljem razvoju i ukazati vam na put kako vaši korisnici žele da vide svoju igru. Cilj je skupiti što više informacija o igri od samih korisnika prije prelaska na slijedeću fazu, ali nemojte pretjerati.
  5. Prva iteracija – U ovoj fazi već imate određeni feedback iz beta faze, sada trebate sjesti i odlučiti šta od toga implementirati da bi vaša igra bila spremna da izađe iz bete, posebna opasnost ove faze je da može trajati beskonačno, i jedino vi sami možete osigurati da se to ne desi. Nemojte postaviti pretežak cilj, ova faza je ustvari vrlo jednostavna, na osnovu korisničkog feedbacka razvijte prvi modul koji treba da vašu igru učini zanimljivijom i igrivijom. Još uvijek ostanite u beti.
  6. Integracija – kada kažem integracija mislim o dvije stvari, prva je integracija u društvene mreže sa ciljem postizanja viralnog širenja među igračima, a druga integracija je sa ciljem monetizacije korisnika. Za prvu integraciju, Facebook je de-facto nezaobilazan, ostale mreže po izboru. Dok za drugu integraciju, dovoljno je da  izaberete rješenje koje ćete koristiti za naplatu od vaših korisnika i osigurate da možete lahko da ga “ukodirate” u svoju igru, za izbor rješenja mogu vam pomoči moji članci “Kako naplatiti na Webu” i “Naplata mobitelom – dodatak“, nemojte se još uvijek zamarati planiranjem same monetizacije, to je slijedeća faza.
  7. Monetizacija – prije konačnog izlaska iz bete i velikog finala vrijeme je da planirate kako naplatiti svoj trud, vaša igra je već vrlo zanimljiva i vi je sami nakon dugih sati kodiranja vrlo rado odigrate tako da nema razloga da to ne čine i drugi, a oni najzagrijaniji i da vam plate za to. U ovoj fazi ciljate upravo na one najzagrijanije, smislite način da im date poseban status, priznanje, mogućnosti, dodatnu vrijednost koju ostali igrači nemaju jer su upravo oni vaši najvjerniji igrači. U remiju možete napraviti poseban premium status igrača, možete prodavati custom špilove karata, opciju virenja u karte (iako je to malo prljava igra :)) i šta vam sve ne padne na pamet.
  8. Finale – kada imate gotovu i monetizaciju, vrijeme je za veliko finale, izlazite iz bete! Vrijeme je da proslavite, veličina ovog događaja zavisi od vašeg budžeta i motivacije, možete napraviti sjajno lansiranje za 0 KM ili loše za 5.000 KM, sve je do vas. Pozovite early adoptere i vaše najvjernije igrače, ciljajte da pridobijete evangeliste za vašu igru, ljudi koji će proširit riječ, nakon njih društvene mreže će preuzeti ulogu. Cilj je postati viralan, ukoliko ste ozbiljni oko vašeg projekta potruditi ćete se da ovaj korak bude što veći i pompozniji, preporučio bih vam i dvije knjige o WOM Marketingu, prva je Buzzmarketing: Get People to Talk About Your Stuff, sjajna knjiga, čitao sam je prije dvije godine i još se sjećam primjera, obavezno štivo, druga knjiga Word of Mouth Marketing: How Smart Companies Get People Talking je WOM klasik i napisana kao vodič kako ubosti pravo dugme da bi ljudi pričali o vama.
  9. X Iteracija – nastavite pričati sa vašim korisnicima i stalno poboljšavati igru dodajući nove zanimljive module i optimizirajući je za bolju monetizaciju. Vaš put ovdje svakako ne završava, naprotiv tek je počeo. Želim vam mnogo uspjeha.

Ovaj članak se odužio preko svake mjere tako da ću za kraj još zamoliti da komentirate i iznesete svoje ideje i stavove po pitanju online igara. Ostao sam vam dužan još definiciju “dvoklikaša” iz eRepublika, koja dokazuje da vaša igra ne mora biti komplikovana da bi bila uspješna, naime u ovoj igri je dovoljno doći jednom na dan i kliknuti dva puta da bi nastavili igrati, ni sam u početku nisma znao zašto ujutro ustanem, dva puta kliknem i počnem dan, ali sada mi je postalo ritualno kao jutarnja kafa, naravno kasnije su dodane mnoge druge interesantne mogućnosti koje su igru učinile mnogo zanimljivijom, izvucite pouku, eRepublic danas na Alexi rangira oko 3500. mjesta i primio je preko 3 miliona €ura seed i angel kapitala.

(Lab.ba)

Tagged: , , , ,

§ 5 Responses to “Online igre: Kako ubosti zlatnu žilu?”

  • Senad Uka says:

    Reci mi … odakle ti crpis ove informacije – bilo bi dobro da imaju reference.
    Dakle ti dajes neke savjete a citalac nema informaciju da li si ti dovoljno strucan da dajes savjete iz te oblasti 🙂

  • Senad Uka says:

    Drugim rijecima … jesi li ti ikad napravio online igru pa govoris iz iskustva ili si ovo pokupio s neta. Ako je iz iskustva onda stavis link na tu svoju igricu, ako je s neta … onda stavis link na “izvore” …
    To je savjet.

    • Hvala za savjet, pisanje članka ovog tipa traje nešto duže nego copy-paste, obično nastanu tako jer i meni samom treba smislen vodič za nešto, u ovom slučaju za razvoj igre, sjedem i čitam o temi, popunjavam rupe, rovim po netu, zapisujem stvari na papir, onda kada sam zadovoljan ishodom jedan dan sjedem i napišem post.

      Znači slobodan sam reči da je to iz mog skromnog iskustva, a nadam se da ću ti uskoro moći poslati i link na igru. Ukoliko poznaješ nekoga stručnijeg ko se bavi razvojem igara u BiH a da je raspoložen pisati članke, molim te upoznaj me sa njim.

      Sličnu filozofiju razvoja onoj koju sam napisao gore možeš pronaći u knjizi koju sam u jednom od prethodnih članaka preporučio, link na članak ovdje: http://tinyurl.com/y9v2ham

      Isto tako ukoliko misliš da možeš poboljšati workflow koji sam napisao gore zamolio bih te da napišeš komentar jer su svi prijedlozi dobrodošli.

      • Senad Uka says:

        Usao sam u razvoj jedne online igrice pa kad i ja budem imao iskustva nekog napisacu na koji nacin je proces tekao i porediti s ovim tvojim inshallah

  • Senad Uka says:

    Usao sam u razvoj jedne online igrice pa kad i ja budem imao iskustva nekog napisacu na koji nacin je proces tekao i porediti s ovim tvojim inshallah. 🙂